Abstrakt: Dovednost práce s tematickými mapami je často považována za samozřejmou a u žáků nebývá specificky rozvíjena. Odborníci však upozorňují, a potvrdil to také výzkum mezi českými žáky, že i mnozí středoškoláci mají mylné představy o tematických mapách včetně kartogramu a kartodiagramu, resp. o jimi reprezentovaných informacích. Cílem článku je proto seznámit učitele právě s těmito mylnými představami a navrhnout způsoby, jak jim předcházet, případně jak s již vytvořenými představami pracovat.
Klíčová slova: kartogram, kartodiagram, miskoncepce, rozvoj mapových dovedností
Abstract (EN): Pupils’ misconceptions about choropleth and proportional symbol maps. Pupils’ ability to work with map is often taken for granted and is not specifically developed. However, as experts point out and a research among Czech pupils confirmed, many of them have misconceptions about thematic maps, even about choropleth and proportional symbol maps. Hence, this article´s aim is to familiarize teachers with the most common misconceptions and to propose means of preventing their formation in pupils and working with already identified misconceptions.
Keywords (EN): choropleth map, proportional symbol map, misconception, map skill development