Abstrakt: Volby jsou jedním z důležitých témat výchovy k občanství, na niž můžeme pohlížet jako na ucelený pedagogický přístup, neboť výchova a vzdělávání člověka obecně je zároveň výchovou a vzděláváním občana. Tento přístup se vyznačuje silnou interdisciplinaritou a umožňuje využít při výuce všech předmětů komplexní potenciál různých sociálních a politických témat. Geografie je rozhodně jedním z předmětů, do kterého se studium voleb a volebních výsledků hodí. Výzvou pro pedagogy se stává hledání metodických postupů, jak téma voleb v prostředí školy naplňovat. Článek odkrývá interdisciplinární potenciál tématu volby a nabízí některé možné přístupy.
Klíčová slova: občan, volby, volební chování, geografie, občanská výchova
Abstract (EN): Elections as a topic for teaching geography. Elections are one of the important topics of citizenship education, which can be seen as a comprehensive pedagogical approach, because education and training of a person in general is also an education and training of the citizen. This approach is characterized by strong interdisciplinarity and allows the complex potential of various social and political topics to be used in the teaching of other subjects. Geography is definitely one of those subjects. The challenge for educators is to find methodological procedures on how to fulfil it in the school environment. The paper attempts to reveal the interdisciplinary potential of the topic of choice and to offer at least some illustrative possible approaches.
Keywords (EN): citizen, elections, electoral behaviour, geography, civic education