Abstrakt: Článek upozorňuje na problém nerovností ve vzdělávání, které se často vyskytují ve strukturálně postižených regionech. Na příkladu Ústeckého kraje jsou představeny nejvýznamnější projevy a důsledky tohoto stavu. Hlavním cílem textu je představit ověřené a funkční možnosti a postupy podpory žáků a škol směřujících k překonávání nerovností, využitelné rovněž v dalších regionech.
Klíčová slova: nerovnosti ve vzdělávání, sociální znevýhodnění, předčasné odchody ze vzdělávání, strukturálně postižený region, Ústecký kraj
Abstract (EN): Education as the key to overcoming social inequalities. The article focuses on inequalities in education that often exist in structurally affected regions. Using the example of Ústí nad Labem Region, the most significant features and consequences of this situation are shown on selected data. The main aim of the paper is to present effective ways and methods of supporting pupils and schools to overcome inequalities, which can be implemented in other regions.
Keywords (EN): inequalities in education, social disadvantage, early school leaving, structurally affected region, Ústí nad Labem region