Přílohy:
Jak lze učit novou regionální geografii: příklad Moravy (text pro učitele) | ||
Morava – kde a jak ji vnímáš, jak s ní cítíš, co pro ni děláš? (pracovní list) | ||
Slepé mapy a objektivní regiony |
Abstrakt: Článek představuje pohled nové regionální geografie na region jako sociální konstrukt, dynamický proces a prostorovou strukturu. Pro názornost je vše demonstrováno na příkladu Moravy. Zejména je diskutován pramen řeky Moravy, u něhož nepanuje shoda na tom, zda leží na území Čech, nebo Moravy. Na závěr je shrnuto, co by měl mít učitel na paměti při výuce o regionech.
Klíčová slova: region, nová regionální geografie, výuka, regionální identita, Morava
Abstract (EN): Region according to new regional geography: the example of Moravia. The article presents new regional geography’s view of the region as a social construct, dynamic process and spatial structure. This view is demonstrated on the example of Moravia, particularly, on the spring of the Morava River which is by some perceived as lying in Bohemia and as lying in Moravia by others. At the end, it is summarized what the teacher should keep in mind when teaching about regions.
Keywords (EN): region, new regional geography, education, regional identity, Moravia