Abstrakt: Je časné ráno úterý 21. října 2008. Pekingská olympiáda skončila, ale v Číně se přesto pohybují tisíce turistů. Svět zaregistroval čínská turistická lákadla a Čína se rozhodla je zpřístupnit v dosud nevídané míře. Její hospodářský rozmach v posledních letech to umožnil víc, než jsme si mnozí ve svém eurocentrickém vidění světa byli ochotni připustit. Otevírají se i dosud těžko přístupné oblasti, jako např. Tibet.
Abstract (EN): Tibet by Train. The Qinghai-Tibet railway, constructed from 2001 to 2006, has made Tibet accessible from China more than any previous transport system. The connection from Lhasa to Golmud is a remarkable accomplishment due to the fact that this railway has the highest elevation of any in the world. With the completion of the railway, Tibet has acquired improved transport accessibility, which will undoubtedly benefit the area’s economic development. One must also ask, however, whether anticipated immigration from China poses a threat to the unique Tibetan culture. The article does not address such contextual questions, though the author is certainly aware of them. It merely describes a trip made on this train from Lhasa, across the entire Tibetan Plateau and the Chinese lowlands to Beijing. Chinese trains make this more than four thousand kilometer journey in two days and two nights.