Abstrakt: Součástí výuky geografie je učivo o atmosféře, zařazené jako nauka o jedné z přírodních složek krajiny. Za klíčový výstup výuky klimatologie na střední škole, například podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, je přitom považována schopnost žáka objasnit mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů. Dosáhnout uvedeného vzdělávacího cíle však není v rámci výuky na základní a střední škole vůbec jednoduché. Jedním z důvodů je i to, že klimatickým klasifikacím bohužel nevěnují autoři učebnic a atlasů vždy dostatečnou pozornost. Mezi nedostatky klimatických map světa patří například fakt, že se u nich neuvádějí použité klasifikace. Chceme upozornit na možná úskalí výuky klimatických klasifikací světa a ukázat možnosti, jak téma lépe zvládnout.
Abstract (EN): Climate classifications and regionalizations of the world in education. This paper analyses positive and negative attributes of climate classifications and regionalizations of the world, with a focus on geographical education. Köppen’s climate classification system is the most frequently used classification, recently presented in its map version in 2007 by Peel et al. This recommended and effective classification was constructed on the basis of vegetation, precipitation and temperature conditions. Alisov’s and Neef’s classification systems are reported as recommended genetic climate classifications.