Příloha článku: ŠEL, J. HÁNA, D. (2021): Graffiti jako součást prostoru města: příklad pražské čtvrti Bubeneč. Geografické rozhledy, 30(4), 14–17.
Neexistuje ustálená typologie graffiti, autoři odborných publikací často přicházejí s různými vlastními ad hoc vytvořenými typologiemi, které se hodí pro zaměření jejich studie. Dva autoři se tak mohou zcela lišit v tom, na jaký aspekt graffiti se zaměřují a jejich typologie mohou zahrnovat zcela jiné typy graffiti. Představená typologie vychází z publikací autorů Alonsa (1998), Mcauliffa a Ivesona (2011), které jsou nejkomplexnější a zahrnují i politická graffiti.
1) Politické graffiti
Politické graffiti může být zaměřeno na a) obecný politický postoj, ideologii (např. anarchismus, nacionalismus, komunismus, antikomunismus) či vzpomínkový projev (např. 17. listopad 1989, Jan Palach, Václav Havel, boj proti komunismu), b) vyjádření odporu (případně podpory) vůči politickým a státním institucím či osobám zastávajícím příslušné posty (např. policie, parlament, politická strana, prezident, Andrej Babiš, Václav Klaus) nebo c) nesouhlas či podpora vůči konkrétnímu politickému rozhodnutí na všech hierarchických úrovních (např. výstavba v parku, snížení dávek v hmotné nouzi, dohoda TTIP o volném obchodu mezi Spojenými státy a Evropskou unií, aktivita Česka v EU a NATO, aktivity Spojených států a Ruska ve světě).
Obr. 1a Foto: Martin Schlichter, Praha 2019.
Obr. 1b Foto: Marek Neumann, Praha 2019.
Obr. 1c Foto: Alexandr Torgalo, Praha 2019.
Obr. 1d Zdroj: Audrey.cz, Praha 2012.
Obr. 1e Foto: Martin Hána, Praha 2018.
Obr. 1f Foto: David Hána, Praha 2018.
2) Existenciální graffiti
Existenciální graffiti se týkají témat existenciálních, filozofických, lásky, rasy či sexuality.
Obr. 2a Foto: Trending.com, Boston (USA) 1975.
Obr. 2b Foto: Jan Svoboda, Praha 2019.
3) Tagging
Nejrychlejší, nejjednodušší a zároveň nejznámější forma graffiti, která je jakýmsi značením území podpisem tvůrce.
Obr. 3a Foto: Klára Baštářová, Praha 2019.
Obr. 3b Foto: Petr Janoš, Praha 2019.
4) Piecing a gang graffiti
Piecing je propracovanější formou graffiti vycházející z taggů. Tvůrci už nejde o kvantitu rozšíření vlastního podpisu, ale zaměřuje se více na zdobnost a propracovanost díla. Gang graffiti slouží k násilnému vytyčení teritoria jednotlivých gangů, který je výsadou chudinských afro-amerických a hispánských čtvrtí ve Spojených státech a v Česku se příliš nevyskytuje (byl proto v typologii spojen s podobným piecingem). Podobný charakter však mají také graffiti fanoušků znepřátelených fotbalových klubů (jako jsou pražská Slavia a Sparta).
Obr. 4a Piecing. Foto: Jan Šel, Praha 2019.
Obr. 4b Gang graffiti. Foto: Eu.jconline.com, Lafayette (USA) 2018.
Obr. 4c Graffiti fotbalových fanoušků. Foto: SportovniFanouskovstvi.cz, Praha 2015.
5) Hip hop graffiti
Hip hop graffiti vychází ze stejnojmenné subkultury. Jeho tvůrci se zaměřují především na estetickou stránku a dynamiku svého grafického projevu.
Obr. 5a Foto: : Klára Baštářová, Praha 2019.
Obr. 5b Foto: Jan Šel, Praha 2019.
6) Street art
Street art je velmi propracovaný a jeho vzhled se podřizuje umělecké funkci. Tím dokáže oslovit širší spektrum lidí a je daleko méně vázané na subkulturní scénu spojenou s běžným graffiti. Majoritní populací je proto vnímáno jako nejpřijatelnější typ graffiti. Často však bývá samosprávami či majiteli budov odstraňováno spolu s ostatním graffiti. Příkladem může být několikeré odstranění děl světoznámého umělce Banksyho (jehož díla na aukcích pravidelně dosahují milionových částek a jeho street art tak může mít i vyšší hodnotu než nemovitost, na které se objeví). Street art často zahrnuje také politickou složku, malba od Banksyho (obr. 6a) obsahuje sociálně-politické sdělení, malba od českého tvůrce ChemiSe (obr. 6b) kriticky politickou tematiku ke stému výročí založení republiky.
Obr. 6a Foto: Collater.al, New York (USA) 2017.
Obr. 6b Foto: Chemisland.com, Olomouc 2018.
Využité typologie graffiti:
ALONSO, A. (1998): Urban graffiti on the city landscape. Western Geography Graduate Conference, San Diego State University, San Diego.
McAULIFFE, C., IVESON, K. (2011): Art and crime (and other things besides...): Conceptualising Graffiti in the City. Geography Compass, 5(3), 128–143.
Typologie v této online příloze bude součástí metodiky výuky politické geografie na středních školách vznikající v rámci projektu Technologické agentury ČR č. TL02000195 s názvem „Aplikace poznatků současného výzkumu politické geografie ve výuce geografie a sociálně-vědních předmětů na středních školách“. Metodika bude dostupná již v roce 2021 na webu regpol.natur.cuni.cz. Její součástí budou detailnější informace o zapojení aktivity mapování graffiti a dalších aktivit spojených s politickou geografií do výuky.