Časopis pro ty, kteří chtějí porozumět světu kolem sebe.
Časopis s obsahem recenzovaným odborníky.

Ukázka vnitřně strukturovaných úloh na práci s mapou

Příloha článku: HANUS, M., HAVELKOVÁ, L. (2021): Mapa jako nástroj rozvoje geografického myšlení. Geografické rozhledy, 30(4), 26–29.

Ukázka vnitřně strukturovaných úloh na práci s mapou

Geografický problém: Které přírodní faktory ovlivňují rozmístění obyvatel na Zemi? Jak tyto faktory ovlivňují koncentraci obyvatel na území Česka?
Studenti pracují na příkladu regionu Asie a využívají obecně geografickou mapu a mapu hustoty zalidnění. Pro interpretaci využívají podklady ze školního atlasu Česka.

Čtení mapy:
1. Určete, kterou barvou jsou v mapě hustoty zalidnění znázorněny oblasti s vysokou/nízkou hustotou zalidnění.
2. Které charakteristiky a jevy je možné vyčíst z obecně geografické mapy Asie?
Jak jsou tyto jevy v mapě znázorněny?

Analýza mapy:
1. Přírodní prostředí a jeho charakteristiky byly v minulosti hlavním faktorem ovlivňujícím rozmístění obyvatel i lidských aktivit na Zemi. Na mapě hustoty zalidnění identifikujte alespoň čtyři oblasti v Asii s velmi vysokou hustotou zalidnění a také čtyři oblasti s hustotou velmi nízkou (resp. oblasti téměř neosídlené). Lokalizujte tyto oblasti také na obecně geografické mapě Asie.
2. Které faktory přírodního prostředí mají společné oblasti s vysokou hustotou zalidnění a které naopak oblasti s nízkou hustotou zalidnění?

Interpretace mapy:
1. Jak velký je vliv jednotlivých faktorů? Který faktor vy osobně považujete za nejvýznamnější?
2. Určují tyto faktory (i když v jiné míře) také rozmístění obyvatel v Česku? Působí na úrovni Česka nějaké další faktory? Z faktorů sestavte vlastní žebříček podle toho, v jaké míře ovlivňují rozmístění obyvatel v Česku (od nejvýznamnějšího po nejméně významný).


Obr. 1 Mapa hustoty zalidnění ve světě. Zdroj: Hanus, Šídlo (2011).


Obr. 2 Obecně geografická mapa Asie. Zdroj: Hanus, Šídlo (2011).
Pozn.: Mapa je zde uvedena pouze pro ilustraci výběru vhodné mapy. Pro řešení uvedených úloh je nutné pracovat s mapou ve větším formátu – ideálně přímo ve školním atlasu.

Zpracováno dle Hanus a kol. (2020) a Hanus, Oubrechtová (2014).

Literatura a zdroje dat
HANUS, M., HAVELKOVÁ, L., KOCOVÁ, T., BERNHÄUSEROVÁ, V., ŠTOLCOVÁ, K., FENCLOVÁ, K., ZÝMA, M. (2020): Práce s mapou ve výuce. P3K, Praha.
HANUS, M., OUBRECHTOVÁ, V. (2014): Rozvíjíme žákovské dovednosti práce s mapou I. Geografické rozhledy, 24(1), 14–16.
HANUS, M., ŠÍDLO, L. (2011): Školní atlas dnešního světa. Terra, Praha.